رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در طول دهه گذشته، نسبت به منتقدان بی‌مهری و برخوردهای سخت صورت گرفته است، گفت: همین امر موجب به حاشیه رفتن و انزوا و یاس نخبگان و جریانات آرمانگرا و روشنفکر در جامعه شده که نمادی از آن در عدم تمایل به ثبت‌نام و مشارکت در انتخابات مجلس مشاهده می‌شود.

محسن هاشمي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، محسن هاشمی در ابتدای یکصد و هشتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران ضمن گرامیداشت روز دانشجو اظهار کرد: این روز یادآور آرمانگرایی و فدارکاری جنبش دانشجویی است. ۶۶ سال از ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ که سه دانشجوی میهن‌پرست در اعتراض به دخالت‌های دولت آمریکا و سفر نیکسون به تهران در تظاهرات به شهادت رسیدند، می‌گذرد. از آن زمان تاکنون جنبش دانشجویی دچار فراز و نشیب‌های زیادی شده و اکنون در حالت رکود به‌سر می‌برد.

هاشمی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که اگر جنبش دانشجویی نشاط و پویایی خود را از دست بدهد و به عنوان یک جریان آرمانگرا و آزادی‌خواه، در جامعه نقش پیشرو و جلودار جریانات اجتماعی را ایفا نکند، سایر اقشار و طبقات اجتماعی که ترقی‌خواهی و روشنفکری جنبش دانشجویی را ندارند، محور اعتراضات و تحول‌خواهی اجتماعی خواهند شد.

هاشمی یکی از دلایل ناآرامی‌های آبان ماه گذشته را تضعیف نقش جنبش دانشجویی و خالی شدن میدان تحول‌خواهی اجتماعی از جریانات مترقی عنوان کرد و افزود: این امر بعضا زمینه میدان‌داری جریانات خشونت‌طلب را ایجاد کرد.

هاشمی تاکید کرد: اگر ما نسبت به انتقادات و اعتراضات دانشجویان، نخبگان، روزنامه‌نگاران و روشنفکران جامعه خود سعه صدر نداشته باشیم، آنگاه با اعتراضات خشونت‌بار سایر اقشار ناراضی و معترض که صدایی را برای طرح مطالبات‌شان نمی‌شوند، مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه در طول دهه گذشته، صدای جریانات اجتماعی مترقی و پیشرو در جامعه ما، کم‌رنگ شده و نسبت به منتقدان بی‌مهری و برخوردهای سخت صورت گرفته است، اضافه کرد: همین امر موجب به حاشیه رفتن و انزوا و یاس نخبگان و جریانات آرمانگرا و روشنفکر در جامعه شده که نمادی از آن را در عدم تمایل به ثبت‌نام و مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشاهده می‌کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب که بارها و بارها بر لزوم وجود پویایی، نشاط و فعالیت انتقادی جنبش دانشجویی تاکید کردند افزود: وظیفه دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و قضایی است که این رهنمود را به واقعیت تبدیل کنند و احساس امنیت و آزادی را به جنبش دانشجویی و سایر منتقدان و روشنفکران داخل کشور که بدنبال اصلاح مشکلات و ناهنجاری‌های جامعه هستند، بازگردانند.

هاشمی با بیان اینکه البته جنبش دانشجویی و نخبگان نیز باید آرمانگرایی را با واقع گرایی تلفیق کنند و بپذیرند، گفت: انزوا و یاس، مشکلی از جامعه حل نمی‌کند و تنها را اصلاح امور کشور، مشارکت و طرح دلسوزانه انتفادات و پیشنهادات سازنده است.

کد خبر 468554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha